Regeringen har i dag överlämnat en proposition om ändringar i radio- och tv-lagen till riksdagen. I propositionen föreslås bland annat att annonsavbrott som är kortare än en minut ska kunna göras i direktsändningar av sportevenemang i tv och, om det finns synnerliga skäl, i andra direktsändningar. Detta är tråkig utveckling. Det är en anpassning till EU regler och samtidigt en eftergift till de krafter som vill kommersialisera idrotten än mer. Dessa återkommande reklamavbrott förstör intresset och upplevelsen. (Man känner sig dum som låter sig matas med återkommande infantila annonser). Jag hoppas att kulturministern åtminstone tar strid mot annonsavbrott i direktsända kulturevenemang?
Annonsavbrott
4 juni, 2012 av gunnosandahl
Publicerat i Film, Folkets Hus och folkparker, Konserter, Kulturpolitik | Taggad annonser, har, lagen, regeringen, riksdagen | 5 kommentarer
5 svar
Lämna en kommentar Avbryt svar
Kontakt
+46704923055
-
Senaste inlägg
Arkiv
Kategori
- 1 (1)
- Allmänt (630)
- Dans (50)
- Digital bio (226)
- Festival (44)
- Film (258)
- Folkets Hus och folkparker (585)
- Folkrörelser (384)
- Konserter (95)
- Konst (66)
- Kulturpolitik (496)
- Live på Bio (100)
- Musik (65)
- Okategoriserat (11)
- Opera (20)
- Riksteatern (5)
- Teater (26)
Dagens mest lästa inlägg
Länkar
- ABF
- Arenagruppen
- Bio Röda Kvarn
- Bio Rio
- Bio Roy
- Biograf Spegeln
- Fasching Jazzklubb
- Festivaler
- FLM
- Folkets Hus och Parker
- Folkmusik och dans
- Ideell Arena
- Ideell kulturallians
- Kulturbloggen
- Kulturekonomi
- Kulturrådet
- Musikindustrin
- Musiksverige
- Riksförbundet för folkmusik och dans
- Riksteatern
- Samlingslokaler
- Söråker
- Svensk Jazz
-
Gör som 953 andra, prenumerera du med.
I bloggosfären om Folkets Hus och Parker
- Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
gäller detta i komersiella kanalerna för SVT har ju ingen reklam
Jag förstår det som att det gäller SVT. De kommersiella har annonsavbrott.
ja det är ju ett allvarligt avsteg om det skall in reklam i Publik Service detta är ju något vi sluppit…o som SVT skryter om att inte ha
Förmodligen är det alla förutom SVT. Den nuvarande regeln gäller att reklaminslaget måste vara minst 1 minut lång. Nu ges möjlighet på kortare reklaminslag ex när en spelare är avblåst för offside eller om en spelare har blivit skadad. Kommer främst att gälla TV4.
Ja, så är det! I pressmeddelandet står det också ”om det finns synnerliga skäl, i andra direktsändningar”. Därav min kommentar om direktsända kulturevenemang.